jom ler

jom ler

15 Apr 2016

Reaksi Negatif Orang Melayu Didakwa Tidak Berbisnes Gaya Korporat



Kredit Pic : http://xxhighriskxx.blogspot.com
Saya ada terbaca satu sponsored page di FB tentang seorang tokoh korporat melayu sebuah konglomerat tanahair yang mengadakan seminar tentang bisnes cara korporat. Penulis page tersebut  mempromosikan seminar yang dianjur dan disampaikan oleh tokoh itu. Penulis tersebut memulakan content marketingnya dengan menyalahkan peniaga-peniaga kecil terutamanya bangsa melayu dengan membandingkan dengan peniaga bangsa lain yang lebih berdaya maju dan berwawasan. Katanya peniaga kecil melayu sentiasa berfikiran untuk berniaga kecil-kecilan dahulu kemudian bila sudah lama berniaga baru fikir untuk uruskan secara korporat. Penulis seterusnya mengatakan kebanyakan orang cina pula menjalankan bisnes dengan mentaliti gaya korporat sejak dari awal sehinggalah bisnes itu berjaya dan boleh diwarisi turun temurun ke beberapa generasi. Perbandingan dengan syarikat antarabangsa lain yang mengamalkan cara korporat juga disebut oleh penulis.

Dikhabarkan nanti tokoh tersebut akan berkongsi rahsia kejayaannya dalam membangun dan mengembangkan konglomeratnya yang ada sekarang, dan pelbagai rahsia lainlah. Yang menarik, di bahagian komen begitu ramai netizen yang menulis ketidakpuasan hati mereka berkenaan dakwaan pemikiran ‘kecil’ peniaga-peniaga melayu seperti yang disebut penulis, termasuk mempersoalkan caj seminar yang begitu mahal.

Secara jujur saya faham kenapa ramai yang memberi reaksi negatif. Di dalam industri, konglomerat ini lama diketahui umum bukanlah mempunyai rekod prestasi kewangan yang baik pun. Tambahan lagi, kalau betul hendak membantu bangsa sendiri membangunkan bisnes sehingga menjadi korporat seperti yang diwarwarkan, kenapa meletakkan caj yang begitu mahal ?

Saya tiada niat untuk bercakap soal status prestasi kewangan syarikat milik tokoh ini, apa ‘reasonableness’ tokoh tersebut mengadakan seminar serta caj yang mahal (kalau title pun Tan Sri memang lah rate mahal kot) sebab pada saya dan seperti diketahui umum penganjuran seminar itu sendiri adalah satu bisnes. Jika ada permintaan di situ ada lah penawaran. Tidak salah dan terpulang jika ada yang berminat untuk dengar rahsia-rahsia kejayaan yang akan dikongsi (ada komen menyatakan seminar-seminar bisnes ini akan cakap benda yang sama saja dan sekadar membuang duit, entahlah).  

Apa yang menarik hati saya untuk menulis ialah kenyataan bahawa sikap dan pemikiran peniaga-peniaga melayu yang kecil dan dikatakan tidak berdaya saing.

Jika kita kembali kepada fitrah kita yang sebenar, menjalankan perniagaan sebagai punca rezeki adalah ibadah. Makan gaji juga ibadah. Berniaga adalah sunnah Rasulullah dan mengambil upah juga adalah sunnah (Rasulullah pernah mengambil upah mengembala kambing semasa kecil – maaf saya tidak dapat sertakan rujukan hadith di sini, kalau salah tolong betulkan). Jadi makan gaji sebagai pekerja juga adalah satu ibadah yang mulia.

Sebagai seorang islam, ada adab-adab yang perlu dijaga apabila kita menjalankan perniagaan supaya perniagaan kita diredhai Allah. Etika dan sifat penting dalam menjaga adab-adab tersebut ialah adil (tidak menindas), jujur, amanah, telus, mematuhi perjanjian, tiada unsur riba dan haram, serta tiada unsur ragu-ragu atau ketidakpastian (menjauhi tipu daya) dalam membuat transaksi. Inilah yang sentiasa dititikberatkan oleh peniaga muslim yang betul-betul mengikut syiar islam. Banyak ujian yang bakal dihadapi sepanjang menjalankan perniagaan. Jujurnya, pada saya matlamat seorang peniaga muslim yang sejati bukanlah hendak mengembangkan syarikat hingga menjadi sebuah korporat dan konglomerat yang besar tetapi apa yang penting perniagaan yang dijalankan itu diterima sebagai amal kebajikan dan diredhai Tuhan. Ramai orang berjaya dengan cara masing-masing, mengumpul harta yang banyak, membina empayar bisnes yang besar tetapi itu cuma pencapaian di dunia semata-mata. Apa yang diharapkan oleh peniaga-peniaga kecil melayu yang beragama islam ini sebenarnya adalah barakah dan redha Tuhannya. Besar atau berkembang sesebuah bisnes itu adalah nikmat yang dikurniakan Allah SWT dan hampir pasti akan disusuli dengan ujian-ujian yang bakal menguji keimanan setiap hambaNya.

Saya tabik dengan adik-adik penjual burger yang mungkin pencapaian akademik tak seberapa kerana itulah sahaja kemampuan mereka. Saya rasa rendah diri bila terpandang pemungut sampah bekerja di awal pagi memungut sampah di kejiranan, dan saya hormat pakcik penjual goreng pisang dan air tepi jalan. Nak cerita, di tempat saya tinggal semasa zaman saya bersekolah dulu tahun 1980an dan 90an, saya selalu membeli goreng pisang seorang pakcik ni. Bersama isterinya, dia jual goreng pisang dan air di tepi jalan tempat bas menurunkan penumpang. Hari ini, dia masih menjual goreng pisang dan air di situ di tempat yang sama cuma yang berbeza dia sekarang sudah punya van, dahulu cuma sebuah kereta Nissan lama. Pakcik dan makcik ni pun kelihatan sudah dimamah usia dan selayaknya berehat sahaja. Kadang-kadang ada anak-anak mereka datang membantu. Disebalik wajah yang dimamah usia, dari raut wajah mereka menzahirkan kepuasan dan berlapang dada dengan rezeki yang diberi Allah.

Bukan saya menentang pemikiran bisnes berinovasi serta bisnes bermatlamat global malah ia sangat-sangat membantu ekonomi negara. Tetapi yang saya suka tekankan adalah kita semua ada pilihan masing-masing. Kita juga ada cabaran masing-masing yang hanya kita dan Allah sang Maha Pencipta sahaja yang tahu. Samada berniaga kecil-kecilan sahaja atau mahu membawa bisnes ke tahap yang lebih berdaya saing juga adalah keputusan kita sendiri. Mahu makan gaji hingga umur 60 juga keputusan kita sendiri. Tetapi untuk membuat perbandingan dan melabel bangsa sendiri lemah adalah sesuatu yang tidak wajar. Saya yakin mungkin penulis tiada niat untuk merendah-rendahkan bangsanya sendiri cuma diharap beliau akan lebih berhati-hati bila menghasilkan content marketing nya di masa yang akan datang.

Pada sesiapa yang berminat mengikuti seminar tersebut, saya alu-alukan dan teruskanlah niat anda demi menimba ilmu. Yang penting, pastikan apa yang ditawar/ dijanjikan itu akan ditunaikan oleh penganjur sesuai dengan harga yang dibayar !

No comments:

Post a Comment